Har du fått en vara som är defekt så rättar vi självklart till det!

En defekt vara är en vara med fabrikationsfel. Med fabrikationsfel för böcker menas t ex saknade sidor, sidor med tryckfel, sidor som är upp och ned m m.
För "Övriga varor" kan det röra sig om felskuret pussel, almanacka med fel inlaga, penna som inte fungerar som den ska m m.

Gör så här för att reklamera en defekt vara: 

Mejla vår kundservice via kontaktformulär nedan. Vi besvarar mejl inom 24 timmar på vardagar.
Ju mer kompletta uppgifter du har, desto fortare kan vi hantera ditt ärende: 

  • Ange att det gäller en defekt vara.
  • Ditt ordernummer, 10 siffror.
  • Den defekta varans titel/benämning.
  • Den defekta varans bokens artikelnummer, ör böcker alltid 13 siffror (ISBN), för "Övrig vara" oftast 13 siffror. 
  • Beskriv själva felet så tydligt som möjligt, ange till exempel exakt vilka sidor det gäller;
     "saknade sidor 132-135".
  • Foto som tydligt visar felet.

Kundservice hjälper dig vidare så att du får en ersättningsleverans, och talar om hur den skadade varan ska hanteras.

Läs mer om hur du gör om du har fått en trasig eller skadad vara.

Observera att du inte kan reklamera defekt vara i butik, med undantag för: om varan finns i butikens sortiment kan du få den utbytt där. Kontrollera alltid med butik först!

I vissa fall kan det lätt uppfattas som om en avsiktlig specifik bindning eller skärning är lika med att det är fel boken. Här ett par typiska sådana:

Schweiziskt band
Inlagan är fäst vid baksidan av pärmen men ryggen och framsidan av pärmen är lösa.

Rough cut - Bindning kan variera mellan inbunden och häftad. Gemensamt är att sidorna inte är jämna/släta utan ser lite "äldre ut".


Läs gärna mer om olika bandtyper av böcker.


Tillbaka till Akademibokhandeln