Som privatperson och enligt distansköplagen har du rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar från det att du har tagit emot din beställning. Om du vill nyttja ångerrätten kan du välja mellan att returnera via post eller direkt i någon av våra butiker (med undantag för bokreaböcker, se nedan). Du behöver inte kontakta kundservice för att skicka tillbaka enligt ångerrätten.
Ångerrätten gäller inte:
förseglade varor ur ”Övrigt sortiment” (tex spel eller pussel) där förseglingen har brutits,
förseglade ljud- eller bildupptagningar (tex ljudböcker) där förseglingen har brutits,
förseglade böcker med digitalt innehåll (tex onlinekoder) där förseglingen har brutits, och
specialbeställda så kallas ”Print on demand”- böcker där boken trycks efter kunds beställning. Det framgår vid beställningstillfället om det är en ”Print om demand”-beställning.
Läs våra fullständiga köpvillkor.
Bokreaböcker:
Bokreaböcker köpta i butik kan inte returneras. Bokreaböcker köpta på akademibokhandeln.se kan endast returneras via post.
Uppgifter som behöver bifogas returen:
Använd gärna vår ångerblankett du hittar längre ned på denna sida genom att skriva ut den och fylla i den. Om du inte har möjlighet att göra det går det bra att använda eget papper. Ange att det gäller ångerrätt och bifoga dessa uppgifter:
Ditt ordernummer (som du har fått i din orderbekräftelse och på din digitala följesedel i leveransmejlet)
Ditt namn
Ditt telefonnummer
Din e-postadress
Vara/varor du skickar tillbaka
Förpacka och skicka:
Förpacka varan så att den inte blir skadad i transport. Du kan självklart använda den förpackning du fick den i
Om du har valt att betala med faktura behöver du pausa din faktura hos Klarna för att slippa påminnelse under returhanteringen. Du kan göra det i Klarnas app eller genom att logga in på ”Mina sidor” hos Klarna. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp
Återbetalning sker till det betalsätt du använde vid beställningstillfället så fort returen är hanterad på vårt lager
Returnera beställningen med valfri transportör. För din egen skull; ta kvittens på returförsändelsen hos paketombud. På så sätt går paketet att spåra om det skulle komma bort. Har du bara lagt ett paket på brevlådan finns inget sätt att spåra
Du står själv för frakten och returen får inte ske mot postförskott eller gå till utlämningsställe/ombud
Observera att adressen nedan är en postadress till vårt lager och inte en besöksadress
Observera också att om du väljer att skicka tillbaka via post kan våra butiker inte svara på eventuella frågor kring din retur. Behöver du hjälp vänligen använd telefonnummer eller kontaktformulär till kundservice, se nedan